BOŻENA FODER
Ukończone studia: PWSSP – Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydział Projektowania Plastycznego, dyplom z zakresu projektowania interdyscyplinarnego i malarstwa oraz Studia podyplomowe w zakresie Filozofii – Uniwersytet Warszawski. Uczestniczyła w krajowych i międzynarodowych seminariach szkoleniowych m.in w szkołach integracyjnych w Danii i Szwecji, obejmujących terapię przez sztukę, metodykę i edukację plastyczną. Od 1990 roku prowadzi zajęcia na kierunkach pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, obecnie w Instytucie Edukacji Artystycznej. Autorka programów artystycznych: Sztuka w rewalidacji, resocjalizacji i terapii; programów edukacyjnych dla studentów: Sztuka użytkowa, Sztuka i ekologia, Dialog w sztuce; programów warsztatów plastycznych dla dzieci , młodzieży oraz osób z niepełnosprawnością, także instruktorów i terapeutów. W pracy artystycznej zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią i projektowaniem interdyscyplinarnym. Uczestniczy w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, to m.in.: Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego, Twórczo dla praw człowieka, Polska-Niemcy ; Sztuka dla pokoju-grafika, Monterrey, Meksyk ; Festiwal Foto Biennale, Ballarat, Australia ; Międzynarodowa wystawa aukcyjna sztuki, na rzecz pomocy humanitarnej dla ludności cywilnej Syrii, Kair,Egipt; Projekt Art.Postcart,Teleportacja, Warszawa – Indie-Online Art House.
W sztuce interesuje mnie wymiar społeczny twórczej wypowiedzi, jego artystyczny, symboliczny wyraz, a w nim przestrzeń, miejsce i obecność.
Credo nauczycielskie które dedykuję uczestnikom zajęć artystycznych to:
… w sztuce, znane motywy uczą, ale szukając nowych, odkryjesz więcej.
ABSTRAKT
EDUKACJA PLASTYCZNA. EFEKTY KSZTAŁCENIA W PRAKTYCE
Każdy artysta był najpierw amatorem (Ralph Waldo Emerson).
Przedstawiony plakat stanowi prezentację wybranych kompozycji plastycznych studentów kierunków pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie w opracowanej dokumentacji fotograficznej. Wybrane prace są efektem kształcenia obejmującym edukację plastyczną oraz zabawę i rozwój przez sztukę.
Większość uczestników zajęć, edukację plastyczną zakończyła na wczesnym etapie szkoły podstawowej, mając również bagaż własnych doświadczeń, w niewielkim stopniu obejmujący kontakt ze sztuką. Na kształtowanie postaw estetycznych uczestników zajęć, ma także szczególny wpływ, mnogość przetworzonych technologicznie bodźców wizualnych, obecnych we współczesnych mediach. Trudno oprzeć się tej kakofoni wrażeń i znaleźć własną drogę do artystycznego opisu i wyrażania. Dlatego podstawowym celem naszych spotkań jest zaproponowanie ćwiczeń które ośmielą i zachęcą studentów do twórczego rozwoju i potrzeby określenia własnej indywidualności. Ważnym doświadczeniem osobistym uczestników, jest też umiejętność odrzucenia obaw i zahamowań oraz często utrwalonych, negatywnych przekonań o własnych umiejętnościach artystycznych.
Zaprojektowane etapy realizacji zadań, z uwzględnieniem skali trudności, pozwalają na stopniowe oswajanie z materią, techniką, czy formalnymi zagadnieniami plastycznymi. Zabawy plastyczne, przypadkowe ślady narzędzi, fantastyczne formy na papierze, prace zespołowe, przypominają powroty do dzieciństwa i budzą spontaniczne reakcje. Działania te mają na celu rozwój swobodnej wypowiedzi, własną akceptacjię czy wyjście poza utrwalone schematy.
Wstępem do indywidualnej ekspresji plastycznej jest znajomość środków wyrazu rozwój wizualnego języka, znaków, kodów, form w różnych układach kompozycyjnych.
Kluczowym elementem kształcenia jest wskazanie na umiejętności obserwacji i percepcji bogactwa form i zjawisk w naturze. Natomiast poznanie podstaw rysunku, zasad perespektywy, pozwalają na świadme analizownie relacji przestrzennych w rzeczywistości i na płaszczyźnie. A wykorzystanie nowych technik plastycznych, daje możliwość poszukiwań i opracowań w różnych dyscyplinach sztuki.
międzynarodowa konferencja naukowa
SZTUKA UCZY – POMAGA
23-24/11/23
Instytut Edukacji Artystycznej
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
+48 22 419 18 01
sup@aps.edu.pl