sygnet

PROF. DR HAB. JOANNA STASIAK

Ukończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom uzyskała w 1989 w pracowni prof. J. Kaczmarskiego. W 1991 podyplomowe studia w The Ruskin School of Drawing and Fine Art w Oksfordzie, opiekunem był prof. Stephen Farthing. 1998, wyjazd do Paryża na stypendium Funduszu Pomocy Niezależnej Literaturze i Nauce Polskiej. Dwumiesięczny pobyt poświęcony interpretacjom ostatniego obrazu Poussina „Apollo zakochany w Dafne”. Współautorka z J. A. Zielińskim podręczników do szkoły podstawowe i gimnazjum z cyklu „Świat sztuki”, WSiP. Od 1996 prowadzi autorską Galerię In Spe. W 2002 przygotowała m.in. wystawę, „Gwasze, akwarele, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita”. 

Wystawy indywidualne: 2021 – Internal Landscape: The Artist’s Signature Juniata College Museum of Art, Huntingdon, Pensylwania, Stany Zjednoczone, 2020 -Ryby za oknem, Krypta u Pijarów, Kraków, Morze Wewnętrzne, Galeria Biblioteka UKW, Bydgoszcz 2019 – Miasta ryb, międzynarodowa konferencja Jikihitsu. Sygnatura artysty, Piwnica Artystyczna, Warszawa, Malarstwo na jedwabiu, Puławska Galeria Sztuki „Dom Chemika”, Puławy, 2018 – Magija svile, Koncertna dvorana Vectroslava Lisinskog, Zagrzeb, 2017 – Dimensions of Space – Landscapes on Silk , Setouchi City Museum of Art w Ushimado, Japonia, 2016 Noc Muzeów, 101 Projekt, Warszawa, 2014 – Obrazy na jedwabiu, Galeria APS, Warszawa, 2013 – Odbicia, Dom Praczki, Kielce, Galeria Wspólna, Bydgoszcz, Malarstwo na jedwabiu, Baccalarium UWM, Olsztyn 2011 – Stara Prochownia, Warszawa, Galeria Innowacji, Bydgoszcz, 2010 – From far and close, Gallery POSK, Londyn, Delhi, Jaipur Estate 2, 2009 – Salon Muzyczny, Barczewo, Galeria Rynek, Olsztyn, Galeria Sztuka Babice Nowe, 2008 – International Committee of the Red Cross Genewa, Salon Sztuki 49, Warszawa; 2007 – International Corporate Services, Genewa; Galeria Autorska Jana Kaji i Jacka Solińskiego, Bydgoszcz; 2006 – Instytut Polski, Sofia; Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa; 2005 – Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa; Muzeum Regionalne, Radomsko; Galeria Pryzmat, Kraków; 2004 – Galeria Krypta u Pijarów, Kraków; 2003 – Galeria BWA, Olsztyn; 2000 – Galeria Uniwersytecka, Olsztyn; „Wieża Ciśnień”, Konin; Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski; 1999 – Galeria DAP, Warszawa; Galeria EL, Elbląg; 1998 – Galeria Krypta u Pijarów, Kraków; KMPK, Warszawa-Żoliborz; Galeria In Spe, Warszawa; 1992 – Mały Salon Galerii Zachęta, Warszawa; 1991 – The Ruskin School of Drawing and Fine Arts, Oksford, Wielka Brytania. 


ABSTRAKT

FREE COPYING AS A METHOD OF RAISING ARTISTIC AWARENESS  

Free copying, which is an attempt to grasp a work of art in its entirety – the skeleton of the formal composition as well as the internal vasculature soaked in meaning – can serve as valuable therapy for artists as well as children. As the name suggests, free copying should be truly free. There is no room for the methodology of copyists, who transfer a work of art piece by piece. The point of these practical exercises based on knowledge of art and knowledge of composition is not to illustrate art history or to create copies of an original. The aim is to provide inspiration for a person’s own creativity, to strengthen the ties between knowledge and imagination and to allow a way for art to blossom through an understanding and sensitive eye. Free copying can inspire change in artists such as van Gogh, but it can also act as therapy to open our eyes and alter our thinking. Copying allows the notion of individuality being influenced by another individual, of one artist passing something to another. 

międzynarodowa konferencja naukowa
SZTUKA UCZY – POMAGA
23-24/11/23
Instytut Edukacji Artystycznej
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
+48 22 419 18 01  
sup@aps.edu.pl